lördag, december 09, 2006

JULSPECIAL - Brudens rim-och-kom-ut-verkstad

Såhär inför familjehögtiden vi alla konfronteras med på ett eller annat sätt, tänkte jag inspirerad av föregående inlägg dra mitt strå till garderoben och främja ett öppnare familjeklimat medelst julrim.

Utkast till infomercial: Trött på att sitta framför spegeln och öva på ditt komma-ut-tal? Vet du inte om du ska börja med "mamma, pappa, mormor, morfar, farmor, farfar, kusiner, faster, jag har något jag måste berätta" eller "minns du den där gången när du kom in i mitt rum och jag förklarade att jag och Jessica bara jämförde läppar?". Dina bekymmer är äntligen över, vi är stolta över att kunna presentera Brudens exklusiva rim-och-kom-ut-verkstad. Ja, du hörde rätt. Nu kan du äntligen rimma och komma ut. Inga fler frågor om vem av tomtenissarna du tycker är hetast, inga fler hunk-almanackor i julklapp och inga fler pinsamma ögonblick då du överräcker paket utan rim och möts av förskräckta blickar och hånleenden.

För att göra det enkelt för oss börjar vi med normativa standardpresenter och jobbar oss queeråt (=mitt bidrag till det svenska språket 2007).

Slips till pappa:
Såsom du av denna kommer strypas
har jag länge strypits av förväntningar
Jag vill ej av män i rumpan nypas
Jag vill höra kvinnors vilda flämtningar

God jul pappa, önskar ____________.

Motionsstavar till mormor:
Det är bra för hjärtat med motion
Det säger både du och Anna Skipper
Med dessa kan du lubba över bron
varenda dag, och då kanske du slipper

en hjärtattack när jag berättar följande:
Jag gillar inte män, jag gillar tjejer
med glimt i ögat, håret liksom böljande
Det spelar ingen roll vad någon säger

Så ta din klapp, gå ut och börja knata
Så väntar jag på dig, din barnbarnsflata

God Jul mormor, önskar ____________.

hemmabiopaket till pojkvännen:
Du kanske tycker det är lite mycket
att ge dig denna stora, dyra grej
Du gav ju bara mig ett litet smycke
och jag har inte mycket pengar, nej

Jag har börjat lyssna mer på musen
och har så förstått att jag är gay
men med denna får du TV 1000!
Njut av detta, god jul, tack och hej.

Eftersom detta alltså är en verkstad, är du välkommen att bidra med egna jul-och-kom-ut-rim, samt efterfråga skräddarsydda sådana till speciella julklappar. Är du färdigutkommen och av denna anledning inte välkommen till din familj, går det bra att fira julafton med mig. Det enda jag kräver i gengäld är rim och ischoklad.

Ps. Om man är begåvad med ytterst kvalificerade åhörare, kan man förstås också prova att förse sina paket med dikter skrivna med sapfiskt versmått och hoppas att de hajar vinken.

Andra bloggar om: ,

30 Kommentarer:

At 12:23 fm, Blogger Garmonbozia sa...

HAHAHAH, det här var det bästa jag har läst ;D Än en gång överträffar du dig själv, Bruden.

Gift dig med mig.

 
At 12:36 fm, Blogger I'm not jesus sa...

Hihi, pojkvänsrimmet var ju bäst.

 
At 12:45 fm, Anonymous Anonym sa...

ameh, jag skulle ju PRECIS säga detsamma, garmon!
omg bruden, i love you! jag är skitsnygg och skitbra i sängen och dessutom är jag skitbra på julklappsrim och ännu bättre på bra julklappar.
vad säger du?

 
At 12:54 fm, Anonymous Zombielicious sa...

Hej. Råkade snubbla in här via nybloggat.se och blev helt upp över öronen förtjust i din blogg! Faktiskt så till den milda grad att jag genast lade upp en länk hit via min egen - vilket jag hoppas är ok? (skriv en kommentar hos mig annars, så tar jag genast bort länken!)
I vilket fall som så ligger din blogg med i min favoritmapp, och kommer att besökas dagligen. Mina komplimanger till en sjukt skön blogg, även fast jag inte riktigt kan känna igen mig ;)

 
At 2:03 fm, Anonymous mary sa...

HAHA, mina komma ut-rim är inte ens i närheten av dina.. Bruden, you kick ass! :D

 
At 6:07 fm, Blogger ze7en sa...

haha, tar du requests också? :D

 
At 6:49 fm, Anonymous Josh sa...

Suveränt! Fram för mer alternativa rimstugor överlag.

Nu har jag förvisso inget att komma ut om men om så vore skulle jag givetvis anlita Brudens rimverkstad.

 
At 4:13 em, Anonymous Anonym sa...

Bruden; du är ett GENI!

 
At 7:42 em, Blogger aequinoxia sa...

Fantastiskt! Jag har börjat läsa dina blogginlägg högt för här hemma, och i kväll skrattade min fru så hon grät. Tack!

 
At 8:05 em, Anonymous Anonym sa...

inget rim men en liten julklapp ^^ till Bruden och till alla fellow flator! en bra animeserie http://yume.comicgen.com/d/20041201.html

yours truly Mary-Meer

 
At 11:48 em, Anonymous Anonym sa...

Ha ha ha, viken lirare!
Vad får du alla små ljusa idéer ifrån? Jobbigt det där med julen...Kram/Inger

 
At 11:05 fm, Blogger bruden sa...

zombielicious: Tackar för komplimangen, och självklart blir jag inget annat än smickrad över att bli länkad! :)

ze7en: Absolut, jag är redo. Vad är det som behöver rimmas?

alla som har sagt uppmuntrande saker: tack! Det är tur att julen finns, så att man får utlopp för sina rimbegär en gång om året.

 
At 12:11 em, Blogger ze7en sa...

bruden: vad sägs om mamsen, lillbrorsan och bästa vännen? om tiden tryter välj en :)

 
At 12:35 em, Blogger bruden sa...

ze7en: Inga problem, bara jag får lite nödvändig information. Det finns två variabler som man måste ta hänsyn till i ett jul-och-kom-ut-rim. Vad ska de få, och vad vill du komma ut som?

 
At 2:17 em, Blogger ze7en sa...

bruden: hm då har vi lite av ett problem...jag får återkomma om saken!

 
At 7:56 em, Blogger tess sa...

hrm..fan åxå..jag borde alltså väntat med att komma ut tills nu i jul med dina rim. det hade varit grymt, och passat in i min personliga tradition av obekväma samtalsämnen och högtider.
förra julen råkade jag av misstag engagera hela familjen i en moralisk diskussion om gruppsex, och i påskas deklarerade jag över påskpynt, ägg och godis att jo, "jag är flata btw".
det här hade ju varit alldeles utmärkt ju.. hrm..vad ska jag göra den här julen då.. attans att man inte hade tålamodet..

 
At 8:21 em, Anonymous Tezz sa...

Har numera länkat hit från min blogg också... Du är hur rolig som helst! / Tezz

 
At 1:06 fm, Blogger trulsa sa...

Hej bruden!
Klickade mig hit från Lottens julkalender och sträckläste. Gillar din stil och ämnet (även om jag är hetero utan planer på att bli nåt annat, men nyfiken kan man väl alltid vara?)! Så nu ligger du i min länklista också. Hoppas du inte har något emot det?

 
At 8:47 fm, Anonymous Cec sa...

Galet rolig blogg! Hittade hit via qx (surprise!) och har nu sträckläst i några timmar. Har suttit här hysteriskt fnittrandes i lägenheten så mina roomiesar har undrat om jag verkligen studerat inför mina finals. Tack för de roliga berättelserna, jag kommer definitivt fortsätta läsa din blogg!

 
At 7:56 em, Anonymous Lois sa...

Du, bruden, jag bjuder dig på ischoklad kring jul.

Det är ett löfte.

Men bara för att du är så jävla bra.

 
At 7:56 em, Anonymous ot sa...

läst här nu en del. du verkar dryg.

 
At 10:34 em, Anonymous hannahannah sa...

På tal om komma-ut-rim, det här vykortet skickade jag till min sambo (en kille) precis efter att vi gjort slut;

Hej Hej!
Jag gillar dej
Men jag är inte din tjej
För jag är gej
Tyskland är okej.

- bruden, din blogg är fantastisk och du verkar vara det med.

 
At 11:07 em, Anonymous Anna sa...

HAHA, jag trodde du tänkte ge din mormor massagestavar! Läste fel och tolkade rimmet något annorlunda... "Det är bra för hjärtat med motion" Minst sagt. :P

 
At 9:18 em, Anonymous cath sa...

kanske ett litet rim sådär till den blivande ex-pojkvännen, i samband med att man lämnar (tillbaka) eventuella förlovningsringar:



hej du stackars lille krake
ta din slaka lilla stake
jag dumpar helt sonika dej
för jag är nämligen helt gej

(och varje gång du knullat mej
har jag tänkt på nån foxy tjej)

 
At 7:02 fm, Anonymous tobbe... sa...

hehe...hittade din blogg via buzz...eller va det länkarkiv? sak samma..bra skrivet

 
At 4:58 em, Anonymous Anonym sa...

jag är skitful korkad, sämst på julrim och skelögd! Vad säger du va? God jul.

 
At 12:52 em, Anonymous Anonym sa...

Du har blivit buzz:ad! buzz.bazooka.se

 
At 3:05 em, Blogger bruden sa...

Ja jag märkte det, när min besöksstatistik plötsligt fick fnatt... fast det var inte särskilt uppmuntrande att läsa kommentarerna, om än en nödvändig påminnelse om att homofobin fortfarande frodas på sina håll.

 
At 3:52 em, Blogger A N N I K A sa...

Hahaha. Nu har jag sträckläst och skrattat så jag har ont i magen (och ännu mer halsbränna - vadsjutton är det som gör att man får halsbränna av att garva?). Får nog göra lite paus och jobba en stund också.

Julrimmen är ju huuuur bra som helst. Hade varit kul med ett sånt mitt i firandet - herregud, det är en aning deprimerande att fira jul i dagarna två med (bland annat) sambons ex. Hade absolut piggat upp om något klivit ur garderoben - med ett rim dessutom!

Återvänder till din blogg när halsbrännan är under kontroll ;o)

 
At 11:26 em, Anonymous Anonym sa...

Okej, det var ett tag sen det var jul. Men man kan ju alltid komma ut med lite poesi ändå. Kultur piggar ju alltid upp.

Nu min kära far och mor,
har jag med tiden blivit stor,
och skaffat vovve, volvo, villa.
Jag saknar bara nån att gilla.

Glatt kommer ni med ett förslag,
på Jocke, Nicklas, Per och Dag.
Men killarna är ej ens snygga.
Jag vill ha en brud att slicka upp i brygga.

/Tow

 

Skicka en kommentar

<< Home